משמעותו של אקלים מיטבי כלל ובגן הילדים בפרט הנה יצירת "סביבה חברתית-לימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ואסטטית, המקדמת התפתחות של כל ילד. אקלים מיטבי בגן חיוני להתפתחותם של בוגרים ברכישת כישורי חיים במהלך שנות הלימוד בבית הספר היסודי, כאשר אופיים של התמודדויות אישיות ויחסי הגומלין החברתיים של ילדים ומתבגרים עשוי לנבא במידה רבה את אופן הסתגלותם בבגרות
עבודת סמינריון זו בוחנת כיצד משפיעים ריקודי עם במסגרת הגן על יצירת אקלים מיטבי.
התרפיה באומנות בהיותה נגישה לכל אדם ללא צורך בידע, כשרון או ניסיון קודם מהווה דרך לביטוי ופורקן רגשי, כאשר לשימוש בכלים לא מילוליים-אמנותיים (מוזיקה, דרמה, תנועה, אמנות פלסטית) בתהליך הטיפולי יש יתרונות ייחודיים רבים המאפשרים למטופל להביע עצמו ואת תחושותיו.
בדומה למערכות סמלים כמו מוזיקה, שפה ואמנות, מחול הוא מדיום מתאים לעידוד התפתחות החשיבה והדמיון בקרב ילדים. כניסת המחול והריקוד לתכנית הלימודים היא עדות לכך והכרה בחשיבות של התהליך ריקוד בהתפתחות הילד.
הריקוד כולל תנועה, הבנת גורמי תנועה, מיומנויות תנועה בסיסיות, מקצבי ריקוד, סגנונות, והיבטים התקשורתיים של ריקוד. ידע מעשי בסיסי של מרכיבי תנועה כולל מודעות לגוף, מרחב, מערכות יחסים ועוד.
העבודה הנוכחית תעסוק בהשפעת ריקודי עם על יצירת אקלים מיטבי, כלומר שאלת המחקר תבחן כיצד משפיעים ריקודי עם במסגרת הגן על יצירת אקלים מיטבי. .
לפיכך, חוקרים רבים מציינים, שיש חשיבות רבה להתערבות מוקדמת, שתסייע בפיתוח היבטים אישיותיים עצמיים וחברתיים. כמו כן, העובדה כי איכות היחסים האישיים והבין אישיים מהווה מושג מרכזי בתיאוריות רבות לתיאור מהלך התפתחות תקין מלמדת על חשיבותו של המחקר הנוכחי ובהעלאת דרך טיפול ייחודית ומהנה, היא ריקודי העם.
העבודה הנוכחית תציג תחילה סקירת ספרות הדנה בחשיבות התנועה בגיל הרך, במחול ובריקודי עם, בריקודי עם במערכת החינוך, בחשיבות יצירת אקלים חיובי ומיטבי במערכת החינוך ככלל ובגן בפרט וכן השלכותיו של הריקוד וריקוד העם בפרט על תחושת ביטחון ותקשורת בין אישית, קרי: אקלים מיטבי.
בהמשך יובא החלק המחקר אשר יכלול מחקר שנערך בגן הילדים ובחן את השפעת ריקודי עם על יצירת אקלים מיטבי.
כלי המחקר: שאלון ויסות ושליטה עצמית ובטחון במעגל ובמרחב חופשי
הליך: הבדיקה נערכה בגן, בגן 28 ילדים אשר אחת לשבוע משתתפים בשיעור ריקודי עם. לצורך בדיקת שאלת המחקר, נבנה שאלון הבוחן את תחושת הילד לאחר שיעור ריקודי עם. הילדים נשאלו באופן אישי אודות תחושתם לאחר השיעור ותשובותיהם סומנו על ידי עורך המחקר.
פרק דיון וסיכום ידון בממצאי המחקר במקביל לממצאי הספרות, יסכם ויחתום את העבודה הנוכחית.
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
חשיבות התנועה בגיל הרך
ריקודי עם מהם ?
ריקודי עם במערכת החינוך
יצירת אקלים חינוכי חיובי
אקלים חינוכי מיטבי
שיטה
ממצאים
דיון
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים
שאלון המחקר
SPSS